Mittanauha vastaan vaaka -kumpaa kannattaa käyttää?

vaaka_paino_punnitus_vatsanymparys

Mittanauha VS vaaka – kumpaa laihduttajan kannattaa käyttää

Vuodessa on muutama ajankohta jolloin trendiksi nousee painonpudotus. Trendin huiput ovat kesäloman ja joulun jälkeinen aika. Näitä kahta ajankohtaa mediat ja internet nostaa esille ja julkaisee aiheesta runsaasti artikkeleita. Mutta näiden aiemmin mainittujen ajankohtien välillä on kymmeniä, satoja ihmisiä jotka kamppaileivat asian kanssa päivittäin. Painoa on liikaa ja sitä pitäisi saada pois.

Jokaisella on varmasti tapansa viedä tätä projektia eteenpäin ja seurata välituloksia ja lopullista pudotusta. Yleisemmin laihdutus tulosten seuraamiseen käytetään vaakaa joka kertoo kyllä painon, mutta paino ei välttämättä kerro aina koko totuutta. mittanauha_vyötärönympärys_lihavuus_vatsanymparys

Yli kolmanneksella suomalaismiehistä ja yli neljäsosalla naisista on metabolinen oireyhtymä. Tuolloin miesten vyötärön ympärys on yli 94 senttiä ja naisilla yli 80 senttiä. Oireyhtymän taustalla on myös muita terveysriskejä.

Mittanauha on monille vieraampi ajatus kuin vaaka seurata omaa laihduttamistaan. Vaaka ei erittele sitä, liittyykö painonmuutos nestetasapainoon, rasvaan vai lihasmassaan. Valitettavasti vaa´an käyttämiseen loppuu monien dieetti hyvinkin äkkiä. Ensimmäinen 1-2 viikkoa menee hienosti ja paino voi pudota useita kiloja, koska nestetasapaino muuttuu. Tämän jälkeen paino voi pysyähtyä tai putoaminen voi olla hidasta. Välillä voi pudotus olla nolla tai painoa tulla jopa lisää. Tässä kohtaa monille tulee masennus ja innostus laihduttamiseen joko loppuu tai jatkuu. Mittanauhaa käyttämällä voi huomata, että kehitystä tapahtuu viikottain vaikkei vaaka samaa mieltä olekkaan.

Vaaka ja mittanauha tukevat toisiaan laihdutustulosten mittauksessa.  Paino voi jopa nousta ja siitä huolimatta vyötärö voi kaventua useita senttejä. Tosiasia on, että lihas on läskiä painavampaa. Mittanauha on nopea ja melko tarkka osoittamaan, mihin kohtaa paino on elimistössä sijoittunut. Jos rasva on sijoittunut keskivartaloon, niinvaaka_punnitus_paino_laihdutus_dieetti mittanauha kertoo tilanteen paremmin kuin vaaka. Liian tiukkaan ei kannata kuitenkaan vaa´an viisaria tai mittanauhaa katsoa. Tärkeää mielestäni on se, että on tyytyväinen omaan peilikuvaan. Peili kertoo paljon, olipa tarkoituksena laihdutus tai lihasten kasvatus.

Liikunta ja oikea ruokavalio ovat kaikki kaikessa laihduttamisessa. Energiankulutus ja aineenvaihdunta ovat parhaimmillaan kun treenataan isoja lihasryhmiä, kuten jalka- ja selkälihaksiin, kannattaa keskittyä. Riippuu lähtötasosta ja liikunnan määrästä, mutta maltillisesti liikkeelle lähdettäessä parhaimmillaan viikossa vyötäröltä lähtee viikossa sentti tai pari pois.

 

Metabolinen oireyhtymä
  • vyötärön ympärys ylittää miehellä 94 cm ja naisella 80 cm
  • liikapaino, etenkin keskivartalolihavuus
  • epäedulliset veren rasva-arvot; veren triglyseridien määrä on suurentunut ja veren HDL-kolesterolin eli hyvän kolesterolin määrä on pienentynyt
  • kohonnut verenpaine
  • lisääntynyt veren hyytymistaipumus
  • kohonnut veren uraatti (kihti)

Lähteet: Suomen Diabetesliitto ja Duodecim

 

PS. Vielä voit ladata Mass.fi sivustolta 12 viikon ilmaisen treeniohjelman. Valittavana on joko pudottaja tai kasvaja ohjelma. Käy tsekkaamassa ja lataa ohjelmat tästä.
Terkuin Toni

 

Mass valmentaja Toni Lampinen

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s