Rautainen vai raudaton kunto?

Muutamia viikkoja on ollut aivan vetämätön olo ja nukkumaan olen ollut valmis jo parin tunnin hereillä olon jälkeen. Syksyn aikana olen ollut suhteellisen terve, joten eipä oikein senkään piikkiin voi väsymystä laittaa eikä itselläni muutenkaan ole ollut tapana vajota syysajan  masennukseen. Nyt ei taota rautaa salilla niinkuin blogin nimikin kertoo vaan tällä kertaa sitä taotaan kroppaan.

Rautavalmiste_ironF_hemoglobiini

Apteekista ostamani nestemäinen rautavalmiste.

Rautavalmiste_ironF_hemoglobiini

Iron Vital F ravintolisän sisältältö. Ravintolisän ottamisen jälkeen suussa on hetken voimakas raudan maku vaikka ravintolisä onkin hedelmätäysmehuun tehty.

Tutkimusten mukaan moni kärsii tietämättään anemiasta.

Enkä itsekkään ajatellut, että kyse voisi olla siitä koska koskaan aiemmin ei ole ollut ongelmaa hemoglobiinin suhteen. Mutta jokin syy tälle jatkuvalle väsymykselle on pakko olla. Tämän viikon perjantaina on lääkäriin aika polvivaivojen takia, joten siinä samalla voisi jutella tästäkin asiasta. Mikäli kyse on alhaisesta hemoglobiinista niin vaivaa on ainakin helppo hoitaa. Viikonlopun aikana kävin apteekista ostamassa nestemäistä rautavalmistetta ja nyt muutaman päivän käytön jälkeen ei vielä suurta eroa olotilaan ole havaittavissa.

1. Ruokavaliolla voi ylläpitää rautavarastoaan.

Kannattaa syödä punaista lihaa ja sisäelimiä. Lihasta ja sisäelimistä saatavaa hemirautaa elimistö pystyy käyttämään tehokkaasti: siitä imeytyy noin 25 prosenttia. Kasvikunnan tuotteista saadaan myös rautaa, näistä paras
raudanlähde on täysjyvävilja. Myös pinaatin ja persiljan kaltaiset vihreät kasvikset sisältävät paljon rautaa, mutta niitä syödään kerralla niin vähän, ettei merkitys ole suuri. Ei-hemiraudasta imeytyy 2–20 prosenttia.

Raudan määrä 100 grammassa:

  • munuainen 8,4 mg
  • naudan maksa 8,3 mg
  • maksamakkara 5,5 mg
  • naudanliha 2,5 mg
  • kalkkuna 1,0 mg
  • sianliha 0,8 mg
  • broileri 0,7 mg
  • kirjolohi 0,3 mg
  • vehnälese 18,6 mg
  • soijarouhe 13,7 mg
  • linssit 11,1 mg
  • ruskea ja valkoinen papu 5,3 mg
  • nokkonen 4,4 mg
  • ruisleipä 3–4 mg
  • persilja 2,9 mg
  • herne 2 mg
  • parsakaali 1,1 mg

Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ravitsemusyksikön ylläpitämä elintarvikkeiden koostumustietopankki.

 

2. Rautatabletit eivät sovi kaikkien vatsalle.

Niiden sijasta voi kokeilla nestemäisiä luontaistuotteita. Ne ovat täysin turvallisia, mutta niiden rautamäärä per annos ei ole niin tarkkaan määritelty kuin tablettien.

3. Kalsium estää raudan imeytymistä.

Rautatablettia ei siis kannata huuhdella alas maidolla. Maitoa on syytä välttää myös, jos haluaa esimerkiksi pihvistä kaiken raudan irti.

4. Tee ja kaakaokin voivat heikentää raudan imeytymistä.

5. C-VITAMIINI AUTTAA RAUTAA IMEYTYMÄÄN
Esimerkiksi leseillä ryyditetty leipä tuoremehun kanssa on hyväksi.

 

Mikä aiheuttaa anemian?

Anemia johtuvatuseista eri syistä, niistä yleisin on raudanpuuteanemia.
Monia artikkeleita lukiessani sain sen käsityksen, että naisilla on useammin raudanpuutosta ja siitä johtuvaa anemiaa kuin miehillä. Naisilla tämä johtuu kuulemma siitä, että kuukautisten aikana elimistöstä poistuu rautaa verenvuodon mukana.

Toinen yleinen syy on verenvuoto mahalaukussa tai suolistossa. Nykyään anemia johtuu harvoin ruokavaliosta. Pitäisi syödä erittäin yksipuolisesti, jotta se johtaisi raudanpuutteeseen. Tosin keliakia tai jokin muu raudan imeytymiseen vaikuttava tekijä voi aiheuttaa anemiaa. Omalla pojallani todettiin joskus pienenä keliaki. Syy jonka takia asiaa olettiin tutkimaan oli toistuvasti aleneva hemoglobiini.

Millaisia oireita raudanpuuteanemiaan liittyy?

Yleisiä oireita anemiassa ovat väsymys, suorituskyvyn heikkeneminen ja sydämentykytys. Muita oireita voivat olla huimaus ja hengästyminen. Itselläni näistä havaitsin jatkuvaa väsymystä, suorituskyvyn heikkenemistä sekä ajottaista lievää huimausta. Kun hemoglobiinin määrä laskee, happi ei kulje elimistössä yhtä tehokkaasti kuin aiemmin. Kipu kielessä tai kipu niellessä voivat olla anemian merkkejä. Myös kalpeus ja kynsien haurastuminen voivat kertoa raudanpuutteesta.

Joskus anemia ei aiheuta juurikaan oireita, sillä elimistö voi sopeutua raudanpuutokseen, kun se kehittyy vähitellen.

Miten raudanpuuteanemia todetaan?

Verikokeiden avulla mitataan hemoglobiini, ferritiini ja punasolujen indeksiarvo.

Jos naisen hemoglobiini on alle 120, hänellä on anemia. Aina hemoglobiini ei kuitenkaan välittömästi kerro raudanpuutoksesta, koska elimistö käyttää omat rautavarastonsa ennen kuin hemoglobiini alkaa laskea. Ferritiini osoittaa varastossa olevan raudan määrää kehossa. Ferritiinimääritystä käytetään, kun epäillään raudanpuuteanemiaa.

Punasolujen indeksiarvo kertoo, johtuuko anemia raudan vähyydestä. Jos kyseessä on raudanpuutosanemia, punasolut ovat normaalia pienempiä ja kalpeampia. Foolihapon tai B12-vitamiinin puute puolestaan suurentaa punasolujen kokoa.

Miten raudanpuuteanemiaa hoidetaan?

Mikäli raudan määrä elimistössä on alhainen ja elimistö oireilee siitä syystä, niin rautavalmisteita suositellaan käytettäväksi useamman kuukauden ajan. Vaikka oireet häviävätkin niin elimistön rautavastot eivät hetkessä täyty. Pitää vain itsekkin tämä muistaa, koska olen juuri sellainen kun oireet häviävät niin lääkkeiden käyttö loppuu siihen.

Milloin pitää erityisesti huolehtia raudan saannista?

Rankkoja kestävyyslajeja harrastavan suositellaan käytettävän rautavalmisteita, koska silloin elimistö kuluttaa tavallista enemmän rautaa. .

Suomalainen saa yleensä tavallisesta ruokavaliosta tarpeeksi rautaa. Kun naisilla hemoglobiiniarvo on vähemmän kuin 117, hänellä on anemia. Miehellä raja-arvona on 134.

Voiko rautaa saada liikaa?

Rautaa voi syödä myös säännöllisesti, mutta parhaiten rauta imeytyy silloin, kun elimistössä on raudanpuutetta. Terve ihminen ei voi saada ravinnosta liikaa rautaa, koska ihmisen elimistö säätelee raudan imeytymistä. Kun varastot ovat täynnä, ylimääräinen rauta ei enää kerry elimistöön.

Rautavalmiste_ironF_hemoglobiini

Rautavalmiste_ironF_hemoglobiini

Rautavalmiste_ironF_hemoglobiini

terkuin Toni

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s